در اجرای ماده ۵۹ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، به منظور افزایش کارایی نظام مالیاتی و رفع موانع سازمانی موجود و همچنین تمرکز کلیه امور مربوط به اخذ مالیات در یک سازمان واحد، سازمان امور مالياتی در بهمن ماه سال ۱۳۸۱ به صورت یک موسسه دولتی و زیر نظر وزیر امور اقتصادی و دارایی ایجاد گردید. با ایجاد این سازمان کلیه اختیارات، وظایف، نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات موجود وزارت امور اقتصادی و دارایی در معاونت امور مالیاتی و بخشها و حوزه های مالیاتی به این سازمان منتقل گردید. سازمان امور مالیاتی کشور زیرمجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی میباشد. از جمله وظایف این سازمان اصلاح و دگرگونی نظام مالیاتی و مکانیزه نمودن سیستم مالیاتی کشور و اجرای مالیات بر ارزش افزوده میباشد. با توجه به ماده ۱۸۷ قانون مالیات های مستقیم، اگر چه مبلغ مالیاتی که فرد بابت نقل و انتقال ملک به امور مالیاتی پرداخت می کند رقمی ناچیز و اندک است، اما نقشی استراتژیک و مهم برای امور مالیاتی دارد.
بدین منظور سامانه ای با تاکید بر سه اصل ارتباط با سایر نهاد ها٬ استفاده از مدیریت ریسک و عدم ارتباط ارباب رجوع با کارشناسان و ممیزین مالیاتی سامانه ای با مشخصات زیر توسط پژوهشکده سامانه های هوشمند کاربردی طراحی و پیاده سازی شد.
- امکان ارائه درخواست گواهی ۱۸۷ توسط مودی بر روی بستر اینترنت
- پشتیبانی کامل از پروتکل بیتا (بستر یکپارچه سازی تبادل اطلاعات) و اتصال به سازمان های مربوطه بر اساس استانداردهای بیتا
- اتصال به بانک های اطلاعاتی شهرداری تهران، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان ثبت احوال جهت دریافت برخط اطلاعات و اعتبارسنجی اطلاعات وارد شده توسط مودی
- تجمیع اطلاعات املاک کل کشور و امکان استعلام املاک فرد در کل کشور جهت محاسبه و اخذ مالیات بر اجاره
- افزایش درآمد مالیاتی با توجه به وصول مالیات بر اجاره
- تشخیص مودیان پر ریسک
- حذف صدور مفاصا بر روی کاغذ و صدور الکترونیکی گواهی ۱۸۷
- ساده سازی محاسبات جهت حذف اخذ اطلاعات غیر ضروری
- امکان سنجش ریسک پذیر بودن یک ملک توسط سامانه (توسط هوش مصنوعی و امکانات سامانه)
- حذف سایت نقل و انتقال و آزادسازی نیروهای سایت و استفاده از آنها در حوزه های دیگر
- بهبود فضای کسب و کار به دلیل کاهش زمان نقل و انتقال ملک از میانگین حدود ۳ روز به ۱ ساعت و ارتقای رتبه ایران در بانک جهانی