تهران- خیابان جلال آل احمد - نرسیده به پل گیشا- خیابان جنت- نبش کوچه اول- پلاک ۲

88005812 21 98+ iais@ut.ac.ir

اکانتر و مدیریت متمرکز درآمد و هزینه

مدیریت درآمد ها و هزینه های هر سازمان یکی از مهمترین عوامل در مدیریت مالی سازمان و در نتیجه کنترل و اصلاح فعالیت های سازمان خواهد بود. یکی از معضلات سازمان ها در مدیریت مالی، تعدد حساب های درآمدی و هزینه ای می باشد که بعلت امکان حسابداری ردیف های درآمدی و هزینه ای افتتاح شده اند. سامانه مدیریت متمکز پرداخت و برداشت به کمک شناسه یکتای تراکنش این امکان را فراهم می سازد که اطلاعات تمامی پرداخت ها و برداشت ها شامل مبداء و مقصد تراکنش، مبلغ، ردیف درآمد یا هزینه و ذینفع تراکنش ذخیره گردد و در نتیجه میتوان مبالغ ورودی و خروجی حساب را به تفکیک ردیف درآمد یا هزینه شناسایی کرد. در این صورت سازمان ها برای حسابداری نقدینگی دیگر نیاز به تعداد زیادی حساب نخواهند داشت و این امر کنترل نقدینگی سازمان را تسهیل خواهد نمود. از آنجائیکه امور مالی و حسابداری همواره نیازمند اسناد مالی هستند تا در صورت وجود مغایرت(که به علل مختلف ممکن است رخ دهد) امکان مغایرگیری وجود داشته باشد لذا سامانه مغایرگیری با استفاده از اطلاعات کد یکتای درگاه پرداخت، مبلغ و زمان تراکنش ها که یک بار هنگام پرداخت از طریق شرکت پرداخت(psp) و بار دیگر پس از انتقال وجوه از شرکت پرداخت به حساب سازمان دریافت می گردد هرگونه مغایرت احتمالی را رفع نموده و عملیات حسابداری وجوه دریافتی و هزینه ای سازمان را بصورت سیستمی پردازش و در قالب گزارش های متنوع در اختیار مدیران سازمان قرار می دهد.

در سامانه مدیریت متمرکز پرداخت امکان تعریف ۹۰۰ شعبه با حساب های بانکی مجزا و همچنین ایجاد دسترسی مجزا برای مدیران و کارشناسان مالی هر شعبه را داراست. سازمان هایی که دارای تعداد زیاد شعبه هستند و یا برخی سازمان های نظارتی که نیازمند بررسی و کنترل درآمدها و هزینه های چندین سازمان هستند بصورت متمرکز نیاز به سامانه ای جهت گزارش گیری برخط از وجوه نقد، حداکثر و حذاقل مبالغ موجود در حساب ها در طول زمان، گردش مالی حساب ها و …. به تفکیک هر سازمان و یا استان مورد نظر دارند. سامانه خزانه داری با امکان اتصال به تمامی بانک ها جهت دریافت اطلاعات حساب های سازمان(که از قبل مشخص شده اند) در کوتاهترین زمان ممکن(هر ۱۵ دقیقه یکبار) از طریق وب سرویس این امکان را برای مدیران سازمان فراهم میکند تا بتوانند بصورت لحظه ای از میزان وجوه نقد، مجموع تبادلات مالی و … در سطح کلان و یا در مناطق مختلف و سازمان های مختلف مطلع شوند و قوانین مورد نظر خود را نسبت به فرآیندهای مالی در حال انجام اعمال نمایند.

این سامانه امکان تعیین دسترسی مجزا برای خزانه دارهای استانی با امکان دسترسی به حساب های همان استان را داراست و همچنین با ارائه گزارش های متنوع جامع و دقیق بر پایه اطلاعات ریز تراکنش های واریزی و برداشتی هر حساب و یا مجموعه حساب مدیران را از تمامی جریانات مالی سازمان یا مجموعه سازمان ها مطلع می سازد. از تفاوت های اساسی این سامانه با سامانه های موجود بانکی در کشور می توان به چند مورد مهم اشاره نمود:

  1.  از آنجائیکه هر سازمان یا مجموعه سازمان ها معمولا در چندین بانک دارای حساب می باشند لذا سامانه هایی که از سوی بانک ها ارائه می شوند پاسخگوی نیاز سازمان در رابطه با گزارش های جامع نخواهند بود.
  2. سامانه های بانکی موجود صرفا وضعیت حال حاضر حساب را نمایش می دهند حال آنکه در اکثر موارد مشاهده سابقه تراکنش ها و مبالغ مانده حساب اطلاعات ارزشمندی در حوزه مدیریت کلان مالی به دست می دهد.
  3. سامانه خزانه داری بر خلاف سامانه های بانکی موجود، میزان گردش بین حساب های معرفی شده از سوی سازمان را نیز ذخیره و در قالب گزارش های بلند مدت ارائه می نماید، این گزارشات نیز اطلاعات ارزشمندی در خصوص کاربرد حساب ها از نظر گردش مالی، حساب های واسط‌ و حساب های مرتبط و همچنین طرح کلان گردش مالی سازمان(هرمی، شعاعی، رفت و برگشتی و …) در اختیار مدیران قرار می دهد.