آغاز راه‌اندازی سامانه نوبت‌دهی در گمرکات

سامانه نوبت‌دهی در گمرک‌های تهران، بوشهر۱، رجایی، اصفهان، کرمان و چند گمرک دیگر آزمایش‌های نهایی خود را می‌گذراند.
ابزار نوبت‌دهی یکی از بخش‌های سامانه جامع امور گمرکی است که هنوز در تمامی گمرکات کشور اجرا نشده است. با مجهز شدن سالن ارزیابی گمرک به ابزار نوبت‌دهی، همه مراجعین می‌توانند اظهارنامه خود را از طریق سامانه جامع امور گمرکی در بستر اینترنت و بدون نیاز به حضور فیزیکی در گمرکات اجرایی ثبت کوتاژ کرده و تعیین مسیر نمایند. هم‌چنین می‌توانند لحظه به لحظه از وضعیت اظهارنامه خود اطلاع پیدا کنند و در صورت نیاز با کارشناس به صورت مجازی در ارتباط باشند. هم‌چنین جهت ارائه هر گونه مدارک یا اسناد نیز می‌توانند تصویر آن را برای کارشناس ارسال نمایند. به عبارت دیگر یکی از مهمترین فواید این سامانه ایجاد بستر مناسب برای انجام تمام تشریفات گمرکی از راه دور است.
با استفاده از این امکان می‌توان به سمت حذف اسناد کاغذی و تبادل الکترونیکی اطلاعات با سازمان‌های هم‌جوار پیش رفت. بدین ترتیب علاوه بر بالا بردن سرعت انجام کار و ضریب امنیت فرایند ترخیص کالا، موجب صرفه‌جویی در وقت و هزینه ذی‌نفعان زنجیره تجارت خارجی خواهد شد.
هم‌چنین با حدف اسناد و الکترونیکی شدن همه رویه‌های گمرکی، این امکان وجود خواهد داشت تا مراحل کارشناسی اظهارنامه‌های گمرکی به صورت متمرکز و حتی شبانه‌روزی در نقاط مختلف کشور انجام شود.

تصاویر زیر جدا شدن بخش کارشناسی از سالن ارزیابی که نتیجه اجرای سامانه نوبت‌دهی است را در گمرک اصفهان نشان می‌دهد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *